Trening obwodowy – najlepsze ćwiczenie na siłę?

Trening obwodowy jest świetną alternatywą dla osób, które mają niewiele czasu na treningi, a dzięki takiej formie treningu mogą cieszyć się szybkimi efektami. Istnieje wiele planów treningowych, które nie wymagają poświęcenia bardzo dużej ilości czasu. Taki właśnie jest trening obwodowy. Polecany dla osób zaawansowanych, jak i początkujących.

Trening obwodowy – co to takiego?

Na początku warto wyjaśnić czym jest trening obwodowy. Jest to metoda treningowa zakładająca wykonywanie ćwiczeń od razu po sobie. Dzięki niesamowitej elastyczności tego typu treningów można użyć do praktycznie każdego planu treningowego. Dlatego może być on wykonywany przez osoby zaawansowane, ale także świetnie sprawdzi się u osób początkujących.
Dodatkowo prawidłowo wykonywany trening obwodowy niesie za sobą dużo pozytywnych skutków. Przede wszystkim poprawa wydolności, wytrzymałości, wpływa korzystnie na nasze zdrowie i może nawet obniżyć poziom cholesterolu oraz świetnie sprawdza się w walce z zalegającą tkanką tłuszczową.

Co to jest obwód?

Obwód w treningu to po prostu serie, składające się z kilku lub kilkunastu wybranych ćwiczeń, które wykonuje się bez przerwy na odpoczynek. Pauzy następują dopiero po wykonaniu danego obwodu.

Ćwiczenia obwodowe – charakter

Czym charakteryzują się ćwiczenia obwodowe? Takie ćwiczenia są bardzo proste i oparte są na średnim obciążeniu. W zależności od rodzaju treningu, wybiera się bardziej te, które angażują wiele partii mięśniowych jednoczenie. Ćwiczenia wykonywane są w niewielkiej ilości powtórzeń. Natomiast ważne jest aby zachować wysoką jakość wykonywanych ćwiczeń, wpływa ona na efektywności takiego treningu.

Zalety treningu obwodowego

Trening obwodowy ma bardzo dużo zalet. Oto kilka z nich:

1. Może być wykonywany przez początkujących, jak i średnio-zaawansowanych czy sportowców zawodowych.
2. Sprawdza się jako trening na siłowni i w domu.
3. Zajmuje niewiele czasu, więc łatwo wygospodarować na niego chwilę w ciągu dnia.
4. Podlega wielu modyfikacjom, a jego zmienny charakter sprawia, że nie jest nudny.
5. Może być wykonywany w różnych celach, a sam w sobie poprawia ogólną sprawność fizyczną.

Trening obwodowy – rodzaje

Wyróżnia się wiele rodzajów treningu obwodowego. W zależności od celu treningowego można wymienić parę typów:

1. Trening wytrzymałościowy – kondycyjny, zwiększający wydolność płuc, pogłębia oddech i pobudza metabolizm.
2. Trening siłowy – jest to trening obwodowy na siłę. Jego głównym zadaniem jest zwiększenie wytrzymałości oraz siły. Taki trening oparty jest na typowych ćwiczeniach siłowych i charakteryzuje się wydłużonym do około 2 min przerwami między stacjami.
3. Trening kondycyjno-siłowy – połączenie dwóch wyżej opisanych rodzajów. Wpływa na poprawę siły i kondycji. Stosowany jest w treningach dla sportowców jak i osób, które chcą schudnąć.
4. Trening specjalistyczny – są to wszystkie treningi obwodowe, których nie można zakwalifikować do wcześniejszych kategorii. Dedykowany jest dla wszystkich zawodowych sportowców, również osobom, które mają jasno sprecyzowany cel treningowy.

Jak wykonywać ćwiczenia obwodowe?

Przed rozpoczęciem treningu, warto poznać jego zasady. Jak już wcześniej wspomniałam trening obwodowy wykonuje się bazując na kilku lub kilkunastu ćwiczeniach, które wykonuje się ciągle, bez przerw. Stacje układa się w następującej kolejności, od najcięższych do najlżejszych, skupiając się na innych partiach mięśniowych. Po wykonaniu całego obwodu mamy czas na przerwę. Zazwyczaj trwa ona do 5 minut. Proponuję trenować go 2/3 razy w tygodniu.

Podsumowanie

Trening obwodowy to skuteczna metoda budowania siły, poprawia ogólna sprawność fizyczna i wydolność. Taki rodzaj ćwiczeń doskonale radzi sobie z tkanka tłuszczowa, nie powoduje znacznego przyrostu objętości mięśni. Jest świetny dla osób, które zaczynają odchudzać się.

Liczne zalety treningu zachęcają do podjęcia się go od razu. Przede wszystkim nie zajmuje za dużo czasu, ćwiczenia są stosunkowo proste, można je wykonywać w domu jak i na siłowni.

[Głosów:4    Średnia:4/5]

Autor: